четвъртък, 28 юни 2012 г.

Да доживеем до сто години


Ние не умираме, а се самоубиваме, казва Сенека

Боряна АНТИМОВА


Мечтата за безсмъртие, или поне за живот до сто години, преследва човечеството откакто то съществува. Чували сме за дървото на живота, чиито плодове ни даряват вечен живот, за живата вода, за еликсира на живот и философския камък… Но столетниците все още са рядкост, и е трудно да се определят общи правила за удължаване на живота.

У нас например учените се затрудняват да обяснят, защо в Родопите и най-вече в Смолянско са най-много столетниците. Смолянските рекордьори пък дават доста противоречиви обяснения. Някои признават, че не си забраняват нищо – алкохол, цигари, тлъсти храни.

Тайната за дълголетието все още не е разкрита напълно, но има различни общовалидни правила как да удължим живота си. Всички столетници обаче имат нещо общо: не са пълни и имат свой ефективен начин за сваляне на стреса.

На Запад и в САЩ вълшебната дума е аnti-aging. Тя означава да се запази здравето, което е пряко свързано със забавянето на процесите на стареенето. Според американски учени, човек може спокойно да доживее до 120 години, че и повече, ако започне отрано да прилага предпазни мерки срещу стареенето.

Днес повишаването на средната възраст е белег за висок стандарт на живот. На Запад са много популярни книгите на проф. Маркус Метка, президент на Австрийското дружество по менопауза и андропауза и автор на книги по антиейджинг. В книгата си „Сготви така, че да се подмладиш” той определя пет стълба за щастливото здравословно стареене – храненето, достатъчното движение, душевността, околната среда и влиянието на хормоните.

Хранене. „Защо ридаеш, че си болен. Ти сам знаеш, колкото здрав или болен си! ”, е казал още навремето Хипократ. Според проучвания, стареенето е генетично заложено само до 30 %. Повечето гени за здравословно стареене се наследяват по майчина, а не по бащина линия.

70 % се дължат на грешно хранене, като поемане на „лоши” въглехидрати (бяла захар) и „лоши” мазнини (трансмазнини). Те водят до сърдечно-съдови заболявания, рак, Алцхаймер. Приемайте захари от растенията, те действат антиоксидантно и противовъзпалително.

Движение. Спортът по естествен начин изпълва с енергия ораганизма. Фитнес упражненията задвижват производството на близки до хормоните вещества като ендорфини, които свалят стреса. Само след 20 минути редовно, средно натоварващо движение хормоните в кръвта се повишават двойно и тялото се подмладява.

Но не трябва да се прекалява. При екстремно физическо натоварване в тялото се отделя по-голямо количество от отравящите свободни радикали. Разходките, ходенето пеша по един час дневно и лекото бягане са идеалната форма за тези, които дълго не са се занимавали със спорт.




Душевност. Без душевно равновесие е невъзможен пълноценен живот. То може да се постигне по различни начини - любов, религия или медитация. Достигналите вътрешен баланс чувстват сигурна опора в живота.

Ако са запазили желанието за живот, ако гледат на проблемите като на шансове за усъвършенстване, това е най-безболезненият начин за преодоляване на стреса. Факт е, че хората с богата душевност изглеждат по-млади, по-енергични и непринудени, защото водят хармоничен живот.

Околна среда. Тя също оказва влияние за по-бързото ни остаряване. Ако живеем в голям град, трудно е да избегнем шума, праха и стреса. Но можем частично да компенсиране вредното им въздействие с достатъчно сън, отказване от никотина и излизане на свеж въздух сред зелени площи. Такива има във всеки град. Отглеждайте цветя навсякъде, където можете – на двора, на балкона, на вилата и в стаите.

Хормони. Тяхното добро функциониране гарантира младост и вдъхновение, а това стимулира здравето и забавя процеса на стареене. Всяка мастна клетка в повече оказва негативно влияние върху работата на хормоните. Съдържащият се в мастните клетки ензим ароматаза служи за преработка на мъжкия хормон тестостерон в женския естроген. Затова при натрупване на мастни клетки се увеличава естрогенът.

При жените излишъкът от естроген може да доведе до рак, а при мъжете той довежда до изнежване и женски форми. Здравословната храна влияе позитивно върху нивото на хормоните, благодарение на което се запазва младежкото излъчване дори и на старини.

Главният хормон против стареенето е соматотропинът, който се секретира в първите дълбоки фази на съня. Не случайно се говори и за т. нар. сън на красотата. Но трябва да внимаваме с късното хранене, защото то пречи на този възстановителен сън.






“Кралицата” Хелън Мирън би Джей Ло по красиво тяло

Британската актриса Хелън Мирън, която взе “Оскар” за ролята на кралица Елизабет Втора във филма “Кралицата”, на 67 години продължава да се състезава с младите дами в класации за най-добре поддържано тяло. Миналата година тя зае първото място, като издуха едва на почетното пето сексапилната Дженифър Лопес.

Скромната и стилна дама, внучка на руски аристократ и с рождено име Елена Миронова твърди, че на тази възраст поддържа форма с пътечка за бягане вкъщи, продължителни разходки с кучето си и малък трик.

Достатъчно е по-често да стягате корема, и това ще ви помогне не само да изглеждате, но и да се чувствате по-добре, смята носителката на “Оскар” за филма “Кралицата”. В списъка си от тайни за вечна младост тя поставя вътрешната хармония, 8-часовия сън, пълноценното хранене без преяждане и фитнес, но само ако той доставя удоволствие.


Публикувано във в. "Преса", 24 юни 2012 г.


Няма коментари:

Публикуване на коментар