понеделник, 4 юни 2012 г.

Метаболитна диета за подмладяване



Вашите най-подходящи храни според типа обмяна

Боряна АНТИМОВА


В зависимост от това коя от жлезите в организма доминира, хората условно се разделят на 4 типа: щитовиден, надбъбречен, овариотомен (при водещи полови жлези) и хипофизарен. За всеки тип е нужен специален хранителен режим, за да е във форма. Установено е, че някои храни влияят дори на гените ни и при правилно хранене човек се подмладява.

В Германия е абсолютен хит хранителната програма "Метаболитен баланс". Създадена е от германския диетолог Волфганг Фунфак. Той твърди, че добре балансираната обмяна на веществата е основа за хармоничното протичане на всички функции в тялото. Според Фунфак всеки се нуждае от различни основни съставки за метаболизма си. И ако желаем трайно да го променим, трябва да следваме индивидуален план за хранене.

Изследване на кръвта определя кои основни хранителни съставки липсват в организма. След това диетологът препоръчва едногодишно лечение. Според програмата, човек трябва да се храни три пъти дневно на 5-часови интервали, като леките междинни закуски са забранени.

Трябва също да се ядат плодове и зеленчуци три пъти дневно, комбинирани с 20-30-минутни физически упражнения. Фунфанк твърди, че този метод на хранене лекува невродермит, подмладява кожата и води до хармония между тялото и душата.
Хранителният режим, който ви предлагаме, е особено ефикасен за дами в зряла възраст и в период на менопауза.


sheknows.com

ЩИТОВИДЕН ТИП

При нормално тегло това са дами със сравнително тънка шия, леко изпъкнали ключици, приблизително еднакво широки рамене и ханш, средно голям бюст, добре очертана талия, издължени ръце и крака. При наднормено тегло – натрупване на тлъстини под пъпа, в горната част на краката и по корема, отпуснато седалище; колкото и да напълнявате, талията не се заличава.

Хранене. Щитовидният тип има склонност да яде сладко, за да поддържа нивото на енергията си. Трябва да избягвате бонбоните, бялото брашно, плодовите сокове и кофеина. Да се борите с желанието за похапване извън установените часове - хранете се по малко на всеки 4 часа. Да увеличите количеството на белтъците и сложните въглехидрати в менюто си.

Яжте всеки ден: нетлъсти белтъчни храни - пиле, риба, тофу (соево сирене), яйчени белтъци (180-240 г), зеленчуци (300-400 г), картофи и бобови храни (200-300 г), мононенаситени мазнини, каквито се съдържат в маслините, авокадото, ядките (4-5 с.л.), млечни продукти с ниска масленост (200-300 г). Умерено - хляб, ориз и други зърнени храни (1-2 порции), плодове (1-2 броя). Между храненията - ядки или обогатени с белтъчини шоколадчета, но в минимални количества.


suitcaseentrepreneur.com

НАДБЪБРЕЧЕН ТИП

При нормално тегло те са с правоъгълна или овална глава, тънки устни с отпуснати надолу ъгълчета, широки мускулести рамене, среден или голям бюст, масивна шия, широк гръден кош, тяло без извивки, слабо очертана талия, квадратна длан, солидни крака. При наднормено тегло са с дебела шия, натрупани тлъстини по корема, гръдния кош и гърба, плоско седалище.

Хранене. Обичате, но трябва да избягвате наситените мазнини, алкохола и месото. Диетата за вас е с ниско съдържание на мазнини и с голямо количество целулоза. Забранени са мазнините и солта, тъй като водят до прекомерна стимулация на надбъбречните жлези, което предизвиква засилено отделяне на андрогенни (мъжки) хормони. Излишъкът на андрогени става причина за напълняване от мъжки тип – около талията и на корема. Хранене - лека закуска, лек или умерен обяд, солидна вечеря.

Яжте всеки ден: зеленчуци (300-400 г), картофи и бобови храни (100-200 г), плодове (3-4 броя), млечни продукти с ниска масленост (3 порции; 1 порция = 1 чаша кисело или прясно мляко), хляб, ориз и други зърнени храни (3 порции). Умерено - пиле и риба (120-150 г), мононенаситени мазнини, каквито се съдържат в маслините, авокадото, ядките (3-4 супени лъжици), печива и сладкиши (не повече от 2 порции; 1 порция = 2 средно големи бисквити), кофеинови напитки (1-2 чаши кафе, чай, кола). Между храненията - обезмаслено кисело мляко, зеленчуци и плодове.


sheknows.com

ОВАРИОТОМЕН ТИП

При нормално тегло тези хора са с овална или сърцевидна глава, дълга шия, раменете са по-тесни от ханша, жените са с малък или среден бюст, слабо изразена и ниско разположена талия, силно извит гръб, едри мускулести крака, дебели глезени. При наднормено тегло килограмите се натрупват главно под талията, тлъстините са в долната част на седалището и по краката.

Хранене. Целта на диетата е да ви предпази от храната с високо съдържание на мазнини и с много подправки, която обичате. Тя води до прекомерна стимулация на яйчниците при дамите, като се отлагат тлъстини по бедрата и ханша. Трябва да избягвате мазната храна, червеното месо и изделията от бяло брашно. Хранене - лека закуска, умерен обяд, умерена или солидна вечеря.

Яжте всеки ден: зеленчуци (300-400 г), картофи и бобови храни (100-150 г), плодове (6-7 броя), млечни продукти с ниска масленост (3-5 порции; 1 порция = 1 чаша кисело или прясно мляко, 50 г нискомаслено сирене), пиле и риба (120-150 г). Умерено - хляб, ориз и други зърнени храни (2-3 порции), мононенаситени мазнини, каквито се съдържат в маслините, авокадото, ядките (2-3 супени лъжици). Между храненията - зеленчуци и плодове с високо съдържание на вода – краставици, дини, зеленчукови сокове.



ХИПОФИЗАРЕН ТИП

При нормално тегло това са хора с голяма глава, големи очи, малък или среден бюст, тесни рамене, слабо очертана талия, издължени фини ръце и пръсти, малко, не особено мускулесто седалище, малко ходило и пръсти на краката. При наднормено тегло излишните килограми са под пъпа, натрупванията са главно по корема и вътрешната част на краката, както и равномерно по цялото тяло.

Хранене. По природа сте стройна и трудно натрупвате мускулна маса. Трябва да избягвате млечните храни, кофеина и бялото брашно. Диетата ви, в която има много белтъчини и зеленчуци, съдържащи нишесте, е предназначена да стимулира надбъбречните жлези и яйчниците. Хранене - солидна закуска, умерен обяд, лека вечеря.

Яжте всеки ден: месо или пиле (240-300 г), зеленчуци (300-400 г), картофи и бобови храни (300-400 г). Умерено - хляб, ориз и други зърнени храни (2-3 порции), плодове (2-3 броя), мононенаситени мазнини, каквито се съдържат в маслините, авокадото, ядките (2-3 с.л.). Между храненията - белтъчни храни (но не млечни).

Публикувано във в. "Преса", 3 юни 2012 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар