петък, 8 ноември 2013 г.

“Възторг и крах на любовта" – едно фотографско пътешествие



Едно фотографско пътешествие-изследване, някъде на границата между танца на балет “Арабеск” и емигрантския вопъл на улицата

Текст и снимки: Стефан Галибов, Зафер Галибов

На 13 ноември във фоайето на Дома на киното от 18 ч. ще бъде открита изложбата “Възторг и крах на любовта – едно фотографско пътешествие”. Фотосите са заснети от художника-фотограф Зафер Галибов по време на танцовия спектакъл на Мила Искренова и балет “Арабеск” - “Възторг и крах на любовта”.

„Когато слушам музика, аз моделирам образи” – споделя хореографът Мила Искренова. Подобен семантичен подход, но обърнат наобратно, е способен да превърне образите в музикални емоции; да разтвори и изпълни с живот наново инстантния чай, съхранил мириса и вкуса на персонажите на Мила Искренова.

Така фотографията, уловила музиката и движението в залата, е запечатала своето културологично ДНК в двуизмерни изображения, които връщат представата за наново и наново преживяван танцов спектакъл.

Фотографията обаче добавя още един прочит на събраната емоция, тя е неин синтезиран и много бърз медиатор, като препраща към улицата и ежедневието, към заобикалящата ни действителност.

Фотографията обръща представите на съпреживяващия образността и го кара да търси, изследва и създава нови паралели и вселени между тук и там, между някога и сега, между ирреалното сърце на танца и музиката, на изкуството и кованите тежки окови на битието и реалността.

”Има знаков паралел между събитията на улицата и тези вътре в театъра, където същите изстрадали герои откриват своите истини и са готови да ги отстояват. Миграции, емиграции, изселвания, прогонвания и бягства, всякакви премествания на човек в пространството. Емигранти, отчаяни мореплаватели, търсачи на непредвидени приключения. Пътешествие на човешкия дух в търсене на щастието и любовта. Какво свързва всичките тези хора? Свързва ги движението. Човек не може да обича, когато не е свободен”, казва за спектакъла си хореографът Мила Искренова.

"Не, това не беше ураган, който помита всичко от сцената, а просто... танцуващи хора, които се движеха различно от очакването и които ме развълнуваха така, както не съм се вълнувал преди. Няколко мига по-късно усетих бучка в гърлото си и след минути на невярващо изумление дадох воля на чувствата си - разплаках се неудържимо", разказва Вендерс, изправен пред великия гений на Пина Бауш.

"Самото движение не ме е трогвало досега. Винаги съм го смятал за даденост. Някой се движи. Всичко се движи. Чрез танцовия театър на Пина се научих да ценя жестове, поза, поведение, езика на тялото – и чрез нейната работа се научих да ги уважавам. Преоткривам ги всеки път, когато видя творба на Пина.

Често като ударен от гръм научавам отново и отново, че най-простото и най-очевидното е най-трогателно – какво съкровище е скътано в нашите тела, да имаш способността да изразиш себе си без думи! Колко много истории могат да бъдат разказани без помощта дори на едно изречение...", признава Вендерс.



Същото безсловесно взривяване на сетивата и мисълта предизвиква и поредният спектакъл на балет „Арабеск” по хореография на Мила Искренова и с музиката на режисьора Бойко Богданов.

Заглавието е „Възторг и крах на любовта”, но всъщност любовта е само един от няколкото плана в пиесата. Това е епична творба, в която музиката носи патоса и обобщението на социално-историческия план на 20 век. Тя звучи доста революционно, мащабно, като колаж от отгласи от социални сътресения, които в миналото са били причина за огромни размествания.

Пиесата е много дълбока и сериозна, защото се отнася до нашата раздяла с миналото и стремежа ни към хармония и красота, получава се дълбок екзистенциален и метафизичен портрет на преживелите революциите и социалните сътресения на 20 век хора - на поколенията, преживели комунизма, фашизма и изобщо ужаса на тоталитарните системи...




Балет "Арабеск" закри "Софийски музикални седмици"


На 27 юни на сцената на Народния театър с премиерния спектакъл "Възторг и крах на любовта" беше закрито 44-то издание на Международния музикален фестивал "Софийски музикални седмици".

Либретото, постановката и оригиналната музика са на режисьора Бойко Богданов, хореографията – на Мила Искренова, а изпълнението - на безспорния фаворит в модерното танцово изкуство у нас балет "Арабеск". Сценографията и мултимедията са на Цвета Богданова, теноровата партия се изпълни от Бойко Цветанов, а сопрановата – от Цветелина Малджанска.

Записът на симфоничната партитура е реализиран в студио 1 на БНР под диригентската палка на маестро Георги Димитров от "София филм оркестър" с преобладаващо участие на музикантите от симфоничния оркестър на БНР. Музикалният език на творбата е в традицията на късния пост-романтизъм.

 "Възторг и крах на любовта" е ново българско музикално-сцениично произведение в жанра на модерния балет и танцов театър. С активната роля на мултимедията, това е една поетична приказка за срещата, извисяването, духовното ликуване, нирваната на блаженството, а после - катастрофата, краха и непостижимата Тишина на Вечността след края на любовното тържество.

В спектакъла освен завладяващата красота и хармония на жеста и танца, с една атрактивна кинематографична визия на сценографията и мултимедията, са включени и текстове от класически шедьоври на световната любовна лирика.

Възходът на спектакъла изгоря в смисъла на неговото заглавие и своето единствено представяне пред публика. Възторг и символ на любовта.

ИНТЕРВЮ С МИЛА ИСКРЕНОВА

Няма коментари:

Публикуване на коментар